Reklama

Pozbyli się azbestu

Tygodnik CRY
11/12/2019 12:15

Już od kilku lat mieszkańcy bezpłatnie pozbywają się zdemontowanego azbestu. Dzięki temu z miasta zniknęło już 257 ton tej niebezpiecznej substancji.

Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów mieszkańcy mają obowiązek i czas na usunięcie azbestu do 2032 roku. Dlaczego? Azbest, a zawiera go między innymi eternit, był bardzo popularnym materiałem stosowanym do pokrycia dachów. Znajdziemy go na dachach domów jednorodzinnych, budynków gospodarczych czy nawet garaży, dokładnie w cementowo-włóknowych płytach falistych i płytach kryjących dach. Jest materiałem, który w określonych sytuacjach może okazać się bardzo szkodliwy dla zdrowia. Same pokrycia dachowe nie są niebezpieczne, szkodliwy, a nawet zabójczy może być pył sypiący się, np. podczas uszkodzenia czy cięcia eternitu. Włókna azbestowe są wysoce rakotwórcze.

– Miasto Rypin składa wnioski do Wojewódzkiego Funduszu ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o wsparcie mieszkańców w tym zakresie już od 2013 roku, dzięki temu jesteśmy w stanie pokryć koszty przygotowania i transportu odpadów zawierających azbest. W tym roku zebraliśmy z terenu Gminy Miasta Rypin niemal 39 i pół tony odpadów – tłumaczy Przemysław Rębacz, zastępca kierownika wydziału Nieruchomości i Środowiska z UM. – Odbieramy azbest z 19 nieruchomości zgłoszonych w tym roku. Cieszy nas, że corocznie liczba osób zainteresowanych dofinansowaniem się zwiększa. Dodatkowo, w ramach innej miejskiej inwestycji – wymiany pokrycia dachowego i stolarki na budynku lecznicy, również został zdemontowany dach eternitowy. Na to działanie także pozyskaliśmy dofinansowanie.

Jak wygląda droga do pozbycia się azbestu z posesji?

Od kilku lat miasto Rypin wychodzi naprzeciw mieszkańcom i proponuje całkowite dofinansowanie na usunięcie i utylizację eternitu. Coraz więcej mieszkańców z tej propozycji korzysta. Jest to kosztowna inwestycja, dlatego też Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowuje koszty utylizacji odpadów. Azbestu nie można ponownie wykorzystać, zdemontowany stanowi odpad. Zgodnie z naszym prawem azbest można utylizować poprzez odpowiednie składowanie. Co zrobić jeżeli posiadamy eternit np. na dachu domu i planujemy wymianę pokrycia, jednak nie wiemy co zrobić ze starym?

– Przyjmujemy wnioski od początku roku do połowy lutego. Taki okres podyktowany jest tym, że my składamy ogólny wniosek do wojewódzkiego funduszu o dofinansowanie tej akcji najpóźniej do końca lutego. Każda osoba, która chce pozbyć się azbestu powinna zgłosić się na początku roku, powinna jednak sprawdzić czy nieruchomość jest ujęta w inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest, ponieważ jest to warunkiem uzyskania przez Urząd Miasta dofinansowania dla mieszkańca – mówi Przemysław Rębacz.

Mieszkańcy mają obowiązek dokonywania corocznej oceny materiału zawierającego azbest i zgłoszenia jej do wójta czy burmistrza. Skala ocen jest trzystopniowa, przy czym 3 odracza termin kolejnej oceny nawet do pięciu lat, 2 to powtórna inspekcja za rok, a 1 – oznacza konieczność natychmiastowego demontażu eternitu. Niestety, niewielu mieszkańców podejmuje się dokonywania takiej oceny, bądź po prostu nie zgłasza jej do władz. Być może dlatego, iż nie jest to bezpośrednio karane. Inwentaryzacja została przeprowadzona w ubiegłym roku. Zlecił ją Urząd Miasta, jednak ze względu, iż dokonywała jej firma zewnętrzna, może zdarzyć się, że jakiegoś budynku nie ujęto. – Nie jest to jednak problemem, budynek możemy dopisać do inwentaryzacji, trzeba to niemniej zgłosić wcześniej – dodaje Przemysław Rębacz.

(mr), fot. ilustracyjne

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Rypin-cry.pl




Reklama
Wróć do