
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku prowadziło we wrześniu cykl konferencji „Wsparcie wychowawcze i psychoprofilaktyczne po powrocie do szkół” organizowane we współpracy z organami prowadzącymi. Na spotkanie zaproszona została kadra kierownicza i specjaliści z placówek oświatowych.
W czwartek 23 września w sali konferencyjnej Rypińskiego Centrum Sportu spotkali się m.in. dyrektorzy szkół, psycholodzy, pedagodzy by porozmawiać o problemach uczniów, sposobów udzielania im pomocy, budowaniu relacji interpersonalnych społeczności szkolnej oraz wyzwaniach, jakie przed nauczycielami postawiła pandemia. Wstępna diagnoza problemów psychicznych młodego człowieka zaczyna się w domu i szkole. Nietypowe zachowania: smutek, niechęć do spotkań z rówieśnikami, czasami agresja lub wycofanie powinny być sygnałem alarmowym dla najbliższego otoczenia. Wówczas warto skontaktować się ze specjalistą, który ustali przyczyny zaburzeń i wdroży terapię.
– Dla pełnego opisu funkcjonowania ucznia konieczne są informacje z co najmniej trzech źródeł. Należą do nich rodzice, specjaliści szkolni i specjaliści pracujący w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Nauczyciele są zobowiązani do rozpoznawania potrzeb i możliwości uczniów, a poradnia psychologiczno-pedagogiczna jest zobligowana wspierać szkołę w tym niełatwym zadaniu. Diagnoza na poziomie szkoły jest ważnym elementem, leżącym u podstaw planowania i realizacji wszelkich działań. Do zadań poradni należy wydawanie opinii i orzeczeń dotyczących kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy bezpośredniej uczniom oraz rodzicom, realizacja zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną rolę placówki oświatowej, w tym wspomaganie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych – mówiła Arleta Sochacka, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rypinie. Zapowiedziała, że do wszystkich szkół w powiecie rypińskim zostanie przydzielona trójka specjalistów w postaci psychologa, pedagoga i logopedy.
Dominika Cieślikowska, psycholożka i trenerka umiejętności społecznych połączyła się z uczestnikami konferencji zdalnie. Mówiła m.in. o czynnikach wpływających na wyniki uczenia się.
– Najważniejsza jest wiarygodność nauczyciela w oczach uczniów i ocenianie kształtujące. Mniejsze znaczenie mają prace domowe i zajęcia pozalekcyjne. (…) Na negatywne relacje w szkole mają wpływ rywalizacja, szybsze tempo życia, mniejszy szacunek dla autorytetów, konflikty wartości, większy dostęp do pozaszkolnych form rozwoju, brak zaufania do instytucji, w tym szkolnictwa, kryzys oświaty, kryzysy rodzinne, osobiste, psychologiczne, emocjonalne, a ostatnio pandemia koronawirusa i zdalne nauczanie. Priorytetami edukacji w czasie pandemii powinno być podtrzymywanie relacji oraz wsparcie w adaptacji do nowej sytuacji – twierdziła mówczyni.
O nowych wyzwaniach, jakie stoją przed szkołą w zakresie zadań profilaktycznych i wychowawczych mówiła Katarzyna Zawacka, nauczycielka i konsultantka z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku. Na początku podzieliła się informacją, co czują uczniowie przed powrotem do szkoły. Aż 71 procent się stresuje, niepewności doświadcza 45 procent, lęku – 42 procent, zniechęcenia – 30 procent, smutku – 17 procent. Radość z powrotu do szkoły przeżywa zaledwie 30 procent, a ciekawość jest udziałem 25 procent uczniów.
– Po powrocie do edukacji stacjonarnej dzieci i młodzież potrzebują czasu na oswojenie się ze szkołą, z rówieśnikami, bez sprawdzania zaległości. Oczekują wyrozumiałości ze strony nauczycieli. Zadaniem szkoły jest budowa odpowiedniego klimatu, wsparcie oparte na przyjaznych relacjach, współpraca z rodzicami, a w razie potrzeby zwrócenie się o pomoc specjalistyczną – wyjaśniła prelegentka.
Tekst i fot. (jd)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie