Reklama

W Ugoszczu mają sposób na matematykę

Tygodnik CRY
25/01/2023 13:33

W grudniu 2022 r. zakończono realizację projektu “Matematyczne iskierki”, którego adresatami byli uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej w Ugoszczu.

Projekt ten zdobył grant 5000 zł w Ogólnopolskim Konkursie mPotęga. To kolejny, czwarty już projekt autorstwa Beaty Góralczyk, nauczycielki matematyki w tamtejszej placówce, który został zrealizowany dzięki funduszom pozyskanym od Fundacji mBanku.

Projekt trwał trzy miesiące. Zainaugurowała go rodzinna gra terenowa, w której wzięli udział reprezentanci wszystkich klas wraz z członkami swoich rodzin. Wojtek z klasy piątej, któremu towarzyszył dziadek, tak wspomina udział w zabawie: ”Otrzymaliśmy mapkę wsi z zaznaczonymi miejscami, gdzie rozwieszone zostały różne zadania. Po tym jak udało nam się odnaleźć te zadania, a były one ukryte pod kodami QR, trzeba było jeszcze je rozwiązać. Dobrze, że mogłem liczyć na dziadka - co dwie głowy to nie jedna. Udało nam się zdobyć komplet punktów i szczęśliwie dotrzeć na metę, a tam czekały na wszystkich nagrody.”

W czasie trwania projektu odbywały się co tydzień zajęcia dodatkowe dla uczniów oraz chętnych członków ich rodzin. Nazwa zajęć „Na okrągło i kwadratowo z matematyką jest wesoło” nawiązywała do przewidzianych podczas spotkań aktywności. Uczestnicy zajęć mogli m.in. grać w matematyczne gry planszowe, układać tangramy, wykonywać i kolorować matematyczne mandale i składać origami.

Czwartoklasistka Ola zawsze zapraszała na zajęcia dodatkowe swoją mamę. Pani Renata – mama Oli dzieli się takimi oto wrażeniami: ”Atmosfera na spotkaniach z projektu była bardzo miła. Przy kolorowaniu mandali mogliśmy popijać sobie owocowe herbatki i słuchać muzyki relaksacyjnej. Przy grach nie brakowało pozytywnych emocji. Niektóre z zakupionych do szkoły planszówek tak się Olce spodobały, że kupiliśmy te gry też do domu.”

Adresaci projektu – uczniowie klas IV, V i VI chętnie brali udział w różnych konkursach. Jednym z takich konkursów był rodzinny turniej „Mistrzowie Tangramów”, w którym zwyciężył team – Amelka z dziadkiem. Piątoklasistka tak zapamiętała udział w tym konkursie: ”Wszyscy gratulowali nam wyniku. Pani Beata powiedziała, że to niewiarygodne jak szybko udało nam się ułożyć pięć wylosowanych tangramów. Wcześniej trochę z dziadkiem ćwiczyliśmy, ale nie spodziewaliśmy się zwycięstwa. Inni uczniowie też dobrze sobie radzili. Cieszę się z tej wygranej.”

Bardzo dużo pięknych, kreatywnych i precyzyjnie wykonanych prac wpłynęło na konkurs plastyczny pt. „Parkietaż – matematyczny design”. Nagranie telefonem konkursowego filmiku pt. „W naszym domu mieszka matematyka” było niełatwym wyzwaniem, ale kilkoro uczniów podjęło się trudu poszukiwań matematyki w najbliższym ich otoczeniu. Autor jednego z nagrodzonych filmików - Rafał z klasy VI, tak wspomina tworzenie swojego dzieła: ”Trudno było zacząć. Miałem wiele pomysłów i nie wiedziałem, który z nich wybrać. Na szczęście z dobrą radą pospieszyła mi pani od matematyki. Cieszę się, że mogłem wziąć udział w tym konkursie. Nigdy dotąd nie tworzyłem takiego filmiku.”

To jednak nie wszystko. W ramach realizacji projektu został stworzony blog „Matematyczne zagwozdki”, na którym obok ciekawostek, były zamieszczane różne zadania. Nie brakowało wśród nich matematycznych rebusów, krzyżówek, zaszyfrowanych zadań – czyli tzw. „konkursowych iskierek”, które umożliwiały śledzącym bloga zbierać systematycznie punkty, aby zostać klasowym Mistrzem Matematyki. Taki tytuł zdobyła w klasie piątej Julka R., której udało się również zająć pierwsze miejsce w konkursie plastycznym. ”Cieszę się, że miałam możliwość przygotowania parkietaży, i że zostały one nagrodzone. Zadania na blogu były inne niż te, które rozwiązujemy na lekcjach. Większość z nich była ciekawa i całkiem łatwa. Moim zdaniem każdy mógł znaleźć w projekcie coś, co go zainteresuje” – tak ”Matematyczne iskierki” – ocenia Julia.

Ponadto uczniowie i rodzice wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez Akademię Pozytywnego Rozwoju, podczas których dowiedzieli się m.in. jak skutecznie uczyć się matematyki.

– Projekty matematyczne realizowane w naszej szkole zawsze spotykają się z dużym zainteresowaniem uczniów. Dzięki pozyskanym funduszom mogliśmy zaproponować naszej młodzieży dodatkowe zajęcia, warsztaty, gry i konkursy. Cieszy nas bardzo duże zaangażowanie rodziców i dziadków. Miło było gościć ich w naszej szkole i patrzeć jak wspierają dzieci w nauce matematyki przez wspólną zabawę – mówi dyrektor szkoły Ewa Cyrankowska.

Projekt dofinansowała Fundacja mBanku, która na pytanie ”Dlaczego matematyka?” odpowiada tak: ”Jesteśmy przekonani, że matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga w zrozumieniu otaczającego nas świata. Jej opanowanie pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji finansowych czy zdobywaniu wykształcenia ścisłego, przez co przyczynia się do rozwoju gospodarczego oraz osiągnięcia sukcesu zawodowego.”

(ak), fot. nadesłane

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Jakub - niezalogowany 2023-01-26 00:19:19

    Matematyka powinna być konkretnie i dobrze zaszczepiona w szkole podstawowej i to właśnie w taki sposób jak w artykule. Jestem przekonany, że dzięki takim działaniom wielu uczniom uda się kiedyś skończyć z pasją studia specjalistyczne, które dadzą godny zarobek i przyczynia się do ogólnego rozwoju. Matematyka jak słusznie zwróciła uwagę szkoła pozwoli uczniom zrozumieć, że pieniądze nie biorą się znikąd ???? Cieszę się, że są nauczyciele którzy rozumieją, że nasz system edukacji wymaga gruntownych reform. Takie proaktywnie działania nauczycieli są sposobem na obejście tegoż systemu. Fajnie gdyby zawód nauczyciela stał się znów prestiżowy, oparty na zatrudnieniu nauczycieli z powołania(Np. wyłonionych z konkursów). Życzę powodzenia i dalszych pomysłów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Rypin-cry.pl




Reklama
Wróć do