Reklama

Budżet dla mieszkańców Rypinia

Tygodnik CRY
14/02/2017 08:10

Dwie pierwsze edycje budżetu obywatelskiego pozostawiły wiele do życzenia pod względem zainteresowania wśród mieszkańców Rypina. Co może zrobić magistrat, żeby projekty cieszyły się większym powodzeniem?

– Planujemy działania promocyjne dotyczące udziału mieszkańców w budżecie obywatelskim, zarówno w roli wnioskodawców, jak i głosujących – wyjaśnia Sławomir Kryszczuk, kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich i Społecznych Urzędu Miasta Rypin. – Zastanawiamy się nad większą promocją samego budżetu, jak i punktów do głosowania. Chodzi np. o spotkania w szkołach czy nową formę prasy docierającej do każdego mieszkania. Myślę, że same realizacje projektów z pierwszej edycji budżetu mogą przyczynić się do większego zainteresowania tą formą oddziaływania na kształt działań miasta. Na pewno będziemy chcieli konsultować kształt zmian w regulaminie z organizacjami pozarządowymi, poprzez Radę Działalności Pożytku Publicznego, ale również poprzez System SISMS, który daje możliwość przeprowadzenia ankiety.

Niewielkie zainteresowanie wśród mieszkańców

Od początku miasto przeznaczyło po 250 tys. zł na realizację projektów w ramach budżetu obywatelskiego. Pierwsza edycja ruszyła pod koniec 2015 roku. Głosowanie odbyło się w dniach 13-21 lutego w dziesięciu punktach wyznaczonych przez burmistrza. Każdy rypinianin, który ukończył 16 rok życia, mógł poprzeć maksymalnie dwa projekty znajdujące się na karcie do głosowania. Największym zainteresowaniem cieszył się projekt „Schody Nowy Rynek”, który uzyskał 420 głosy i o prawie sto pokonał „Podświetlaną fontannę pierścień przy ul. Nowy Rynek”. Miasto zrealizowało także dwa pomysły z listy rezerwowej: „Active Park” i „Modernizacja oraz rozbudowa placów zabaw dla dzieci w rejonie budynków ul. Mławska 38A, B, C, D oraz Sommera 29 i 31”.

Problemem obu edycji okazało się niewielkie zainteresowanie wśród mieszkańców, zarówno na poziomie składania projektów, jak i głosowania. W pierwszej edycji kartę wypełniło 1279 osób (z czego 1154 mieszkańców oddało ważne głosy), a do urzędu wpłynęło jedenaście poprawnie złożonych projektów.

Rypiński magistrat próbował zwiększyć zainteresowanie budżetem, uruchamiając przed drugą edycją specjalną stronę internetową. Za jej pomocą można było nie tylko głosować, ale i składać projekty. Zmiany, choć przeprowadzone pomyślnie, nie przyniosły wyższej frekwencji. W drugiej edycji mieszkańcy zaproponowali jedynie sześć pomysłów, a w głosowaniu wzięło udział 975 osób. Zaledwie 414 głosów wystarczyło, by w Rypinie mogła powstać strzelnica sportowa, która będzie realizowana jeszcze w tym roku.

Co zmienić?

– Widzę problem z promocją budżetu obywatelskiego – mówi radny Paweł Sobierajski, przewodniczący Komisji Kultury Rady Miasta Rypin. – Świadczy o tym ilość oddanych głosów oraz ilość złożonych projektów, która także nie jest zadowalająca. Trzeba położyć nacisk na promowanie idei np. w szkołach, za pomocą mediów lokalnych i internetu oraz poprzez stowarzyszenia i kluby. Musi się też odbywać więcej spotkań informacyjnych z mieszkańcami.

Kluczowe wydaje się konsekwentne docieranie do konkretnych grup społecznych. Jedną z nich jest młodzież, która ukończyła 16 rok życia. Jak pokazała przeszłość, przyjście do urzędu nie jest atrakcyjną propozycją dla nastolatka. Co innego, jeśli to urząd wyjdzie z inicjatywą do szkół, a więc do naturalnego, codziennego środowiska młodzieży. Warto przekonać nauczycieli, żeby przybliżyli założenia budżetu na lekcjach wiedzy o społeczeństwie np. organizując pracę w grupach, której celem byłoby przygotowanie przykładowego projektu. Kolejne rozwiązanie to wizyty informacyjne przedstawicieli urzędu w szkołach. W poprzedniej edycji rypiński magistrat zorganizował co prawda takie spotkania, ale odbyły się one już po zakończenie etapu zgłaszania pomysłów.  

– Jestem otwarty na tego rodzaju propozycje – zapewnia Sławomir Pawłowski, radny i dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Rypinie. – Ważne, żeby uczniowie odpowiednio wcześnie poznali samą ideę budżetu obywatelskiego oraz podstawowe zasady składania projektów. Jestem przekonany, że młodzież ma wiele ciekawych pomysłów na rozwój miasta, musimy dać im szansę. Do tego służą także lekcje wiedzy o społeczeństwie, żeby nie kończyć nauczania na teorii, ale pokazać młodym obywatelom, w jaki sposób sami mogą zmieniać rzeczywistość.

Trzecia edycja budżetu ruszy już za niecałe trzy miesiące. Zgodnie z regulaminem, mieszkańcy będą mogli składać wnioski od 4 do 31 maja. Magistrat będzie miał czas do końca lipca na zweryfikowanie (formalne i merytoryczne) projektów. Głosowanie jest zaplanowane na wrzesień.  

Tekst i fot.
Tomasz Błaszkiewicz

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Rypin-cry.pl




Reklama
Wróć do