
Julia Kuźbicka z Gimnazjum im. Józefa Wybickiego w Rypinie i Daniel Nadolny ze szkoły w Ostrowitem zostali finalistami Konkursu Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej.
To ponadwojewódzki konkurs przedmiotowy obejmujący i poszerzający treści podstawy programowej z wiedzy o społeczeństwie. Jest organizowany w formie trzech etapów: szkolnego, rejonowego oraz wojewódzkiego, przy czym etapy rejonowy i wojewódzki składają się z dwóch części. Ważnym elementem etapu drugiego było zrealizowanie projektu o charakterze lokalnym. Przez kilka tygodni uczniowie badali wybrany problem, dokonywali obserwacji, obliczeń, wyciągali wnioski i potem sporządzali raport.
– Ja na przykład metodą obserwacji badałem zachowanie uczniów w naszej stołówce szkolnej – tłumaczy Daniel Nadolny. – Musiałem dotrzeć do odpowiedniej uchwały Rady Gminy Brzuze, dążącej do wyeliminowania problemu niedożywiania. Jej konsekwencją jest fakt, że w mojej szkole wszyscy chętni jedzą ciepły posiłek. Sprawdzałem też jaka jest kultura spożywania posiłków, które dania cieszą się większym powodzeniem, czy jest problem niedojadania. Wszystko to było bardzo pracochłonne i wymagało ode mnie dużego zaangażowania.
Oprócz projektu, młodzież musiała przygotować się do testów. W zależności od etapu, zagadnienia dotyczyły np. polskiej konstytucji, gospodarki, przedsiębiorczości, Unii Europejskiej, funkcjonowania człowieka w gospodarce itd.
– Jest to konkurs bardzo trudny, ale i ciekawy, nowatorski – ocenia Aleksandra Budzińska, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie z gimnazjum w Ostrowitem. – Pozwala kształtować u uczestnika umiejętności samodzielnego uczenia się, kształtuje kompetencje społeczne. Uczniowie muszą sami odnaleźć sobie grupę do zadania zespołowego. Czynią to dzięki mediom społecznościowym. Później podczas finału, w ramach tych grup, razem realizują zdanie problemowe. Konkurs uczy więc inicjatywności i przedsiębiorczości. Co ciekawe, źródłem wiedzy podczas przygotowań są nie tylko książki. Młodzi społecznicy muszą np. dotrzeć do zamieszczonych w sieci wykładów Khan Academy. Ta metoda learningowa polega na łączeniu tradycyjnej nauki w szkole, z nauką za pomocą internetu.
Ciekawą formą zdobywania wiedzy były także konferencje naukowe TED, organizowane przez amerykańską fundację non-profit Sapling Foundation. Ponadto uczestnicy musieli na bieżąco śledzić wydarzenia z kraju i ze świata, np. słuchając wskazanych audycji radiowych. Julia Kuźbicka, uczennica Gimnazjum im. Józefa Wybickiego w Rypinie, przygotowywała się pod opieką nauczycielki Marty Dreślińskiej.
– Bardzo się cieszę, że wzięłam udział w tym konkursie – przyznaje Julia. – Zdobyłam nową wiedzę, między innymi z dziedziny ekonomii, która na pewno przyda mi się w życiu. Szczególnie miło wspominam pracę nad zadaniem zespołowym, które wykonywałam wraz z grupą gimnazjalistów z różnych szkół województwa Pozwoliło mi ono zawrzeć nowe znajomości z osobami, którzy podzielają moje zainteresowania.
Konkurs przedmiotowy z WOS-u był organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej na zlecenie kuratorów oświaty z kilku województw, w tym z kujawsko-pomorskiego. Finaliści otrzymają preferencyjne punkty w rekrutacji do szkoły ponadgimnazjalnej.
oprac. (ToB)
fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Gratuluję! Konkurs wymagał od uczniów dużego zaangażowania.