
Dopóki nie zapomnisz o wykupieniu ubezpieczenia OC, nie będziesz domagał się od ubezpieczyciela wypłaty odszkodowania z AC za drobną szkodę lub nie postanowisz wykupić ochrony zniżek, nie będziesz znał pewnych faktów na ten temat. Wśród kierowców krąży wiele teorii, z których część jest prawdziwa, a część mija się z prawdą. Dziś rozprawiamy się z niektórymi mitami związanymi z branżą ubezpieczeń komunikacyjnych. Oto prawdy i mity jej dotyczące.
PRAWDA. Mogłoby się zdawać, że drogie ubezpieczenia będą zapewniały Ci lepszą ochronę. Rzeczywiście, tak jest w przypadku ubezpieczeń dobrowolnych. Wraz z ceną polisy rośnie wówczas zakres oferowanych w jej ramach usług. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku ubezpieczenia chroniącego odpowiedzialność cywilną kierowcy, czyli popularnego OC.
Zasady działania ubezpieczenia OC są takie same w każdym towarzystwie, bo wszelkie kwestie z nim związane reguluje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. Każda polisa chroniąca odpowiedzialność cywilną zapewnia ochronę w tych samych sytuacjach, chroni do określonych przepisami sum gwarancyjnych. Jedyną cechą, która może różnicować oferty OC różnych ubezpieczycieli, jest cena. Wysokość składki zależy od:
Z racji tego, że każdy ubezpieczyciel nieco inaczej wycenia tę ochronę i inne dane są dla niego ważne, jedno TU może zaoferować Ci tańszą polisę, inne nieco droższą, a jeszcze inne składkę całkiem nie do przyjęcia. Ale skoro bez względu na cenę ubezpieczenia otrzymasz taką samą ochronę, z pewnością wybierzesz najtańszą opcję. W porównywarce Mubi najniższą składkę za OC zapłacił w lutym 2021 roku 29-letni mężczyzna, któremu zaproponowano cenę 202 zł.
O tym, kto może liczyć na najtańsze OC i jak obniżyć składkę ubezpieczeniową, przeczytasz na https://mubi.pl/najtansze-oc/.
PRAWDA. Obowiązkiem każdego kierowcy jest posiadanie ważnego ubezpieczenia OC z zachowaniem ciągłości ochrony ubezpieczeniowej. Oznacza to, że jeśli chcesz zmienić ubezpieczyciela, nową polisę musisz kupić jeszcze przed końcem obowiązywania obecnego ubezpieczenia. Za przerwę w OC Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nalicza wysokie kary.
Musisz jednak wiedzieć, że UFG nalicza kary tylko za rok, w którym została przeprowadzona kontrola. Zobrazujmy to przykładem.
Wyobraź sobie, że na początku grudnia 2020 roku skończyła Ci się polisa i zapomniałeś o wykupieniu nowego OC. Miałeś szczęście, bo UFG do końca grudnia nie skontrolowało ważności Twojego ubezpieczenia. Jednak w pierwszych tygodniach 2021 roku nadal jeździłeś bez polisy, a na początku lutego UFG wykryło brak OC dla Twojego samochodu. Chociaż zaniedbałeś zakup polisy jeszcze w ubiegłym roku, otrzymałeś karę tylko za rok 2021, czyli 2800 zł kary (bo samochód nie był ubezpieczony dłużej niż 14 dni w 2021 roku). Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nie może ukarać Cię za nieposiadanie polisy w 2020 roku, jeśli wówczas fakt ten nie został wykryty.
MIT. Jeśli zamierzasz zmienić ubezpieczyciela w kolejnym roku ubezpieczeniowym, musisz pamiętać o wypowiedzeniu umowy OC jeszcze przed jej końcem. W przeciwnym razie polisa odnowi się automatycznie, a towarzystwo ubezpieczeniowe zażąda opłacenia składki za kolejny rok. Jeśli w Twoim przypadku doszło do takiej sytuacji, a oprócz tego zdążyłeś już wykupić nową polisę, wcale nie musisz płacić podwójnej składki.
Co powinieneś zrobić?
MIT. Oczywiste jest, że przy zakupie każdego ubezpieczenia powinieneś podać wszystkie informacje zgodnie ze stanem faktycznym. Mogłeś usłyszeć, że dobrym sposobem na obniżenie składki ubezpieczeniowej jest podanie adresu zameldowania w mniejszej miejscowości, mimo że mieszkasz w mieście wojewódzkim. Albo że warto zaniżyć wartość pojazdu, aby cena ubezpieczenia AC była niższa. A może ktoś Ci wspominał, że nie warto informować ubezpieczyciela, że samochodem będzie jeździł dodatkowy kierowca, który ma mniej niż 25 lat? To wszystko tylko pozornie wygląda na możliwość oszczędzenia. Dlaczego?
PRAWDA. Jeśli masz już wypracowane zniżki na AC i boisz się, że po szkodzie je stracisz, możesz zastanowić się nad dokupieniem ubezpieczenia opon lub ubezpieczenia szyb, mimo że te elementy auta mogą zostać naprawione również w ramach autocasco. Jeśli wybitą szybę lub pękniętą oponę wymienisz, starając się o odszkodowanie z którejś z tych polis zamiast z AC, Twoje zniżki nie będa zagrożone, a w kolejnym roku Twoja składka ubezpieczenia autocasco nie powinna wzrosnąć.
MIT. Niektóre szkody są tak znikome, że ich koszt jest niewielki. Likwidacja takich uszkodzeń w ramach autocasco wiązałaby się dla ubezpieczyciela z większymi kosztami obsługi niż samej naprawy. Z tego też powodu częstą praktyką jest stosowanie w OWU zapisu mówiącego, że szkody o wartości niższej niż pewna, ustalona przez TU kwota nie są objęte ochroną ubezpieczenia AC. Taki zapis możesz znaleźć m.in. w wyłączeniach odpowiedzialności PZU. Towarzystwo to nie odpowiada za szkody, których wartość nie przekroczy 300 zł.
MIT. Standardem jest zawieranie umowy ubezpieczenia OC na 12 miesięcy. Istnieje jednak możliwość zakupu ubezpieczenia krótkoterminowego, jednak nie każdy może nabyć polisę na krótszy okres. To, kto jest do tego uprawniony, precyzuje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. OC krótkoterminowe może nabyć:
PRAWDA. Kierowcy często narzekają, że muszą mieć OC nawet na samochód, który od miesięcy stoi zepsuty w garażu. Niestety, polskie prawo zobowiązuje kierowców do zakupu OC na każdy zarejestrowany samochód. W związku z tym również nieużywany pojazd, np. zaparkowany pod blokiem, musi być ubezpieczony. Przepis ten wprowadzono dlatego, że pojazd może spowodować szkody nawet wtedy, gdy stoi na parkingu, np. może samoczynnie stoczyć się na drogę, uderzając w poruszający się tamtędy samochód, rowerzystę czy pieszego.
Niedawno przyjęto jednak nowelizację, która będzie umożliwiała czasowe wycofanie pojazdu osobowego z ruchu, jeśli zostanie on poważnie uszkodzony i będzie wymagał długotrwałej naprawy. Wyrejestrowany w takim przypadku pojazd, co prawda, nadal będzie musiał mieć wykupione OC, ale jego koszt będzie minimalny. Ubezpieczyciel będzie musiał zmniejszyć składkę za okres wyrejestrowania przynajmniej o 95%.
PRAWDA. Masz już wypracowane maksymalne zniżki na ubezpieczenie i boisz się, że przez nieuwagę na drodze je stracisz? Dla kierowców, takich jak Ty ubezpieczyciele przygotowali ubezpieczenie chroniące Twoje zniżki. Wykupienie takiego dodatku zagwarantuje, że jeśli w czasie jego trwania spowodujesz szkodę, nie stracisz swoich zniżek za bezszkodową jazdę i przy zakupie kolejnej polisy będziesz mógł z nich skorzystać.
Musisz jednak wiedzieć, że taka ochrona będzie działała tylko w towarzystwie, w którym ją wykupiłeś. Przykład? Jeśli nabyłeś OC i AC w TU Compensa i do tego dobrałeś ochronę zniżek, a w czasie trwania polisy musiałeś zlikwidować szkodę w ramach OC lub AC, zachowasz swoje zniżki przy zakupie kolejnej polisy w TU Compensa.
PRAWDA. Ze względu na to, że wraz z wiekiem pojazdu ryzyko jego uszkodzenia wzrasta (wiele części samochodu po kilkunastu latach jest już mocno wyeksploatowane), ubezpieczyciele określają górną granicę wiekową pojazdów, które mogą zostać objęte ochroną w ramach autocasco. Większość ubezpieczycieli dopuszcza wykupienie AC dla aut najwyżej 15-letnich. Nieco bardziej surowe zasady panują w Generali i TU Proama, w których AC możesz wykupić odpowiednio dla samochodów maksymalnie 13- i 12-letnich.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie