
Technik inżynierii środowiska i melioracji w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Ziemi Dobrzyńskiej w Nadrożu zawodem przyszłości.
W Polsce niewiele szkół kształci w zawodzie technik inżynierii środowiska i melioracji, choć to kierunek uznany za strategiczny dla rozwoju Polski. Kształcenie w tym technikum jest szerokoprofilowe i obejmuje zagadnienia związane z ekologią, geodezją, inżynierią wodną i lądową. Ukończenie technikum daje możliwość pracy w przedsiębiorstwach świadcząc usługi z zakresu m.in. budowy obiektów przeciwpowodziowych, w zakresie budowy i remontu dróg, biurach projektowych i geodezyjnych, firmach związanych z gospodarką wodną. Mimo że kierunek inżynieria środowiska nie kojarzy się z rolnictwem, to jego ukończenie daje możliwość przejęcia gospodarstwa rolnego.
– Kierunek technik inżynierii środowiska i melioracji w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Ziemi Dobrzyńskiej w Nadrożu funkcjonuje trzy lata. W tym czasie uczniowie i kadra odnieśli znaczące sukcesy. W ubiegłym roku uczennica tego technikum, Agata Małkińska zdobyła tytuł laureata Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych w bloku Ochrona i inżyniera środowiska. Uczennica jest zwolniona z części pisemnej egzaminu zawodowego z wynikiem 100 proc. W tym roku w Olimpiadzie ma zamiar wziąć większa grupa uczniów, którzy do startu przygotowują się już od września – mówi Małgorzata Dunajska, nauczycielka przedmiotów zawodowych.
Na bieżąco uzupełniana jest baza kształcenia zawodowego. Podczas zajęć uczniowie wykorzystują m.in. stację pogodową, zestaw do badania gleby, miernik do badania wody. Szkoła współpracuje z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Uczniowie gościli w siedzibie przedsiębiorstwa w Toruniu zapoznając się z najnowszymi metodami zapobiegania powodzi oraz wykorzystania techniki – dronów w monitorowaniu rzek.
– Zajęcia odbywają się w formie praktycznej i teoretycznej. Podczas zajęć w pracowni organizacji robót w inżynierii środowiska uczniowie poznają podstawy geodezji. Obecna klasa druga brała udział w przygotowaniu terenu pod obiekt budowlany na terenie szkoły. Pracom towarzyszyło kilka czynności. Po pierwsze omówienie procedur i dokumentacji związanych z obiektem. Po drugie spotkanie z geodetą i wytyczenie obiektu przez profesjonalistę oraz niwelacja terenu. Ta ostatnia czynność czyli w języku fachowców „złapanie poziomu” ćwiczona była na zajęciach praktycznych. Oprócz drewnianych palików, słupków, młotków, wkrętów, wkrętarek, sznurka i niwelatorów, przydało się również dobre oko, a przede wszystkim cierpliwość naszych przyszłych techników. Warto dodać, że zajęcia w terenie poza wykonywaniem konkretnych ćwiczeń i zadań mają na celu m.in. uczyć pracy w zespole, a także rozwiązywać napotkane problemy – opowiada Radosław Wiśniewski, kierownik kształcenia praktycznego oraz nauczyciel przedmiotów zawodowych.
Podczas zajęć nauczyciele stosują metody badawcze połączone z metodami e – learningowymi z ćwiczeniami praktycznymi co daje uczniom możliwość uzyskania kluczowych kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych i inżynierii środowiska.
(AdWo), fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie