
Samorząd gminny zrealizował w tym roku przebudowę drogi gminnej nr 120302C Marianki-Podole-Rypałki Prywatne (od km 0+000 do km 1+849,57). Długość przebudowanej drogi to 1,850 km
Koszt wykonania robót budowlanych związanych z dokonaniem przebudowy wyniósł 2.547.242,79 zł.
Na realizację zadania pozyskano dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 1.273.621,00 zł, co stanowi 50% kosztów zadania. Początek zrealizowanego odcinka, czyli w km 0+000, to połączenie (skrzyżowanie) z drogą wojewódzką nr 560 Rypin-Brodnica. Zrealizowano odcinek do przejazdu kolejowego.
– Przed dokonaniem przebudowy droga posiadała bardzo zniszczoną nawierzchnię twardą, wykonaną w technologii powierzchniowego utrwalenia emulsją asfaltową i grysami. Szerokość jezdni była zmienna i wynosiła od ok. 450 cm do ok. 500 cm. Stan techniczny nawierzchni był bardzo zły. Nawierzchnia na całej długości jezdni była zdeformowana, z licznymi wybojami, zadoleniami, spękaniami, ubytkami. Pobocza gruntowe, przeważnie zaniżone lub zawyżone wysokościowo. Zamulone i zanieczyszczone rowy odwadniające oraz zawyżone pobocza gruntowe uniemożliwiały właściwe odwodnienie drogi – informuje Urząd Gminy Rypin.
Wykonano następujący zakres podstawowych robót budowlanych: poszerzenie jezdni do 5,00 m. W miejscu poszerzenia w korycie ułożono nową konstrukcję pod planowaną nawierzchnię z warstwy odcinającej z piasku i z warstwy kruszywa łamanego. Wykonano nową nawierzchnię jezdni na szerokości 5,00 m (w tym w miejscu poszerzenia) z betonu asfaltowego.
Nowa nawierzchnia miejscami składa się z trzech warstw: warstwa wyrównująca ułożona w miejscach największych lokalnych nierówności w starej jezdni oraz na poszerzeniu; warstwa wiążąca o grubości 5 cm ułożona na całej szerokości jezdni; warstwa ścieralna o grubości 4 cm ułożona na całej szerokości jezdni. W ten sposób uzyskano dwa pasy ruchu pojazdów o szerokości po 2,50 m każdy.
Wykonano zjazdy bitumiczne do nieruchomości przyległych. Wzdłuż jezdni pobudowano chodniki cząstkowe o szerokości 200 cm na łącznej długości 73 mb. Chodniki z kostki betonowej. Chodnik pobudowany m.in. na odcinku od połączenia z istniejącym chodnikiem wzdłuż drogi wojewódzkiej DW 560 do peronu przystankowego. Wyznaczone zostały 2 przystanki komunikacyjne. Przy przystankach komunikacyjnych wykonano perony z kostki betonowej. Wykonano pobocza wzmocnione kruszywem łamanym.
W ramach zapewnienia odpowiedniego odwodnienia korpusu drogowego odtworzone zostały istniejące rowy odwadniające (przydrożne). Pierwotne rowy zostały zamulone, wypełnione materiałem mineralnym, zarośnięte, z liczną ilością przeszkód poprzecznych na kierunku spływu wód. Zapewnione zostało odpowiednie powierzchniowe odwodnienie korpusu drogowego za pomocą wykonanych pochyleń podłużnych i poprzecznych do istniejących odtworzonych rowów odwadniających. W ten sposób zapewnione zostało odpowiednie odwodnienie korpusu drogowego na całej długości zrealizowanego odcinka.
– Wprowadzone elementy przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i wpływają na zarządzanie prędkością: w obrębie obszaru zabudowanego, przed przejściem dla pieszych i skrzyżowaniem, pobudowano wyniesiony próg zwalniający o nawierzchni z kostki betonowej; przed wjazdem w obręb obszaru zabudowanego pobudowano wyspę wjazdową; wyznaczono dwa nowe przejścia dla pieszych; jedno przejście przy skrzyżowaniu z DW 560, drugie przejście w obrębie obszaru zabudowanego miejscowości Marianki, przy skrzyżowaniu z drogą gminną nr 120351C Rusinowo-Marianki. Przejścia doświetlone oznakowaniem aktywnym, każde przejście zostało wyposażone w dodatkowe drogowe oświetlenie hybrydowe LED (lampy zasilane energią słoneczną oraz energią wiatrową) – informuje UG Rypin.
Ponadto wprowadzono oznakowania lokalnie ograniczające prędkość, zamontowano wyświetlacz radarowego pomiaru prędkości w obrębie obszaru zabudowanego miejscowości Marianki oraz wykonane zostały pozostałe elementy oznakowania poziomego (linie segregacyjne, linie na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych) i pionowego (pionowe znaki drogowe) zgodnie z zatwierdzoną nową organizacją ruchu drogowego.
(ak), fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie