Reklama

W Ostrowitem nie błądzi ten, kto liczy

Tygodnik CRY
04/01/2022 09:49

Od 2013 roku Fundacja mBanku wspiera dzieci i młodzież w nauce matematyki w ramach przedsięwzięcia „m jak matematyka”.

„Jesteśmy przekonani, że matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga w zrozumieniu otaczającego nas świata. Jej opanowanie pozwala na podejmowanie świadomych decyzji finansowych czy zdobywaniu wykształcenia ścisłego, przez co przyczynia się do rozwoju gospodarczego oraz osiągnięcia sukcesu zawodowego” – uważają bankowcy.

Swoją misję fundacja realizuje poprzez kilka programów grantowych, m.in. mPotęgę adresowaną do uczniów klas IV-VIII szkól podstawowych. W tegorocznej ósmej edycji dofinansowanie dostało 161 projektów z całej Polski, w tym pomysł „Kto liczy nie błądzi” nauczycielki matematyki Marii Koprowskiej ze Szkoły Podstawowej w Ostrowitem.

– Jeszcze przed wakacjami projekt został zgłoszony do konkursu mPotęgi i uzyskaliśmy dofinansowanie. Jego celem było pokazanie użyteczności matematyki i możliwości nauki tego przedmiotu poprzez zabawę i działanie. W przedsięwzięciu brali udział uczniowie klas IV-VI, łącznie 52 osoby. Dzieci uczestniczyły w grze terenowej „Matematyka w zakamarkach Ostrowitego” i odwiedziły Urząd Gminy Brzuze, aby zobaczyć jakie praktyczne zastosowanie ma królowa nauk. Poza tym były zajęcia z kartami Grabowskiego utrwalające tabliczkę mnożenia. Nabyte umiejętności uczniowie mogli sprawdzić 1 października, biorąc udział w XI Światowym Dniu Tabliczki Mnożenia oraz uczestnicząc w szkolnym konkursie o tytuł mistrza tabliczki mnożenia. Najlepszy okazał się Mikołaj Szlufik z VI klasy. Wszystkie zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, ale najwięcej emocji przyniosła gra terenowa. Uczestnicy przedsięwzięcia robili też pudełka na prezenty z wykorzystaniem siatek brył oraz ozdoby świąteczne zbudowane z figur geometrycznych. Te działania miały za zadanie rozwijanie wyobraźni przestrzennej, rozpoznawanie i nazywanie figur, a przede wszystkim pokazanie przydatności matematyki. Najmłodsi uczniowie bawili się tangramem – chińską układanką logiczną – opowiada Maria Koprowska.

Dzięki projektowi „Kto liczy nie błądzi” kupiono pomoce dydaktyczne takie jak: karty Grabowskiego, siatki brył i figur geometrycznych, tangramy, tablicę flipchart. Powstał też kącik rozrywek matematycznych wyposażony w gry planszowe: Ubongo 3D, BrainBox – matematyka, układanki logiczne, kostki, węże, zagadki. Do sali matematycznej trafiło 25 zestawów przyborów geometrycznych.

W grudniu podczas Dni Matematyki miało miejsce podsumowanie przedsięwzięcia, w którym wzięli udział zaproszeni goście, nauczyciele, uczniowie i rodzice. – Projekt zakończyły potyczki rodzinne z matematyką. W rywalizacji uczestniczyło 9 rodzin. Konkurs składał się z sześciu rund. Pierwsza polegała na 20 obliczeniach w pamięci w ciągu 30 sekund. Druga runda to losowanie. Podczas kolejnych rozwiązywano zadania logiczne. Ostatnią stanowiła zagadka Alkuina, przy rozwiązaniu której uczestnicy konkursu wykazali się pomysłowością, oryginalnością oraz fantazją. Ostatecznie trzem zespołom udało się znaleźć właściwe rozwiązanie – wyjaśnia matematyczka.

Czytelnikom lubiącym łamigłówki przytaczamy zagadkę Alkuina: chłop wiezie na targ w miasteczku po drugiej stronie rzeki wilka, kozę i kapustę. Niestety posiada małą łódeczkę, zdolną pomieścić tylko jeden z trzech towarów. Mężczyzna nie może zostawić bez opieki na żadnym brzegu wilka z kozą ani kozy z kapustą – skończyłoby się to natychmiastowym zjedzeniem którejś z nich (w drugim wypadku oczywiście kapusty, nie kozy). Pytanie brzmi: w jaki sposób może przewieźć bezpiecznie cały dobytek?

Tekst i fot. (jd)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Rypin-cry.pl




Reklama
Wróć do