
Centrum Nauki Kopernik wraz z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało wystawę objazdową pn. „Eksperymentuj”. 4 kwietnia do Rypina dotarł Naukobus z osiemnastoma stacjami badawczymi, które zostały ustawione w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 3
Przez dwa dni uczniowie zamieniali się w eksploratorów, poznających prawa fizyki, matematyki, biologii, chemii. Ćwiczyli refleks, pamięć, wyobraźnię i logiczne myślenie. Towarzyszący wystawie edukatorzy: Kasia, Justyna i Piotr cierpliwie wyjaśniali działanie eksponatów, tłumaczyli obserwowane przez dzieci zjawiska, podpowiadali jak rozwiązać łamigłówki.
– Naukobus jeździ po kraju od niecałych czterech lat. W każdym tygodniu ruszają w Polskę trzy takie pojazdy z trójką edukatorów. Wcześniej byliśmy stacjonarnymi animatorami Centrum Nauki Kopernik, ale gdy się pojawiła możliwość wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu sami się zgłosiliśmy. To fajna przygoda wyjeżdżać do szkół, obserwować dzieci, jak się cieszą gdy nas widzą. Jest to bardzo wdzięczna i przyjemna praca. Wśród nas są studenci i absolwenci najczęściej kierunków ścisłych, technicznych, przyrodniczych. Eksponaty znamy doskonale, wcześniej przeszliśmy szkolenie. Nie tłumaczymy dzieciom wszystkiego od razu i do końca, dajemy im szanse, żeby same spróbowały i przyszły do nas z pytaniami, albo z chęcią zebrania dodatkowych informacji. Chodzi o to, żeby wzbudzić u nich zainteresowanie, a nie żebyśmy za każdym razem klepali formułki jak dane urządzenie działa. Od nich też niekiedy dowiadujemy się ciekawostek, nie zawsze potwierdzonych naukowo, na przykład usłyszeliśmy, że w próżni nie ma grawitacji. Dzieci okazują się dociekliwe, często chcą wiedzieć jeszcze więcej, czasami nawet nie mamy możliwości, żeby usiąść na chwilę. Okazuje się, że interaktywne eksponaty są kuszące i chociaż niektórzy są za mali, żeby wszystko zrozumieć wciąga ich sama możliwość eksperymentowania – opowiedzieli o swojej pracy Kasia, Justyna i Piotr.
– Cieszymy się, że w naszej szkole mamy dziś święto nauki. Uczniowie poprzez zabawę i doświadczenie poznają nauki ścisłe, które są dla dzieci trudne. Wystawa idealnie wpisuje się w projekt realizowany przez naszą szkołę pn. „Szkoła jutra”, dzięki któremu uczniowie rozwijają i poszerzają swoje kompetencje w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, informatyki i języków obcych – podzieliła się z nami swoją opinią nauczycielka trójki Barbara Górecka.
Tekst i fot. (jd)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie