
Internet jest nam bardzo potrzebny. Już nie wyobrażamy sobie życia bez dostępu do technologii cyfrowych, ale ma też swoje ciemne strony, m.in. to, że może stać się pożywką dla używania mowy nienawiści
Dlatego tak ważne jest, aby dostrzegać wszelkie przejawy hejtu i zgłaszać je odpowiedniej instytucji, tj. policji. Wsparcia szukać można również w szkole, a także poradni psychologiczno-pedagogicznej. O zjawisku hejtu rozmawiamy z Anitą Suską, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rypinie.
Na początku należy wyjaśnić czym jest bardzo niepokojące zjawisko zwane hejtem. Otóż, zgodnie z definicją jest to jedna z form cyberprzemocy, polegająca na ośmieszaniu, obrażaniu czy poniżaniu innych osób. Dla osób hejtujących internet stał się miejscem, gdzie pod płaszczykiem anonimowości dokonują przemocy słownej wobec innych osób. Hejt jest obraźliwym i zwykle agresywnym komentarzem internetowym lub mówieniem w sposób agresywny i wrogi na dany temat lub o jakiejś osobie.
– Pani Dyrektor, proszę powiedzieć, kto zgłasza się do poradni i jakie zadania realizujecie?
– Do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Rypinie zgłaszane są dzieci w różnym wieku, od urodzenia, na etapie przedszkola, szkoły podstawowej oraz ponadpodstawowej. Swoimi działaniami, poza dziećmi, obejmujemy również rodziców i nauczycieli. Do głównych zadań poradni należy diagnoza dzieci i młodzieży, szczególnie z problemami edukacyjnymi. Udzielamy również wsparcia uczniom w rozpoznawaniu i rozwiązaniu problemów związanych z ich funkcjonowaniem emocjonalno-społecznym, a rodziców wspieramy w procesie wychowawczym.
– Z jakimi jednostkami współpracuje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna?
– Współpracujemy z placówkami oświatowymi z terenu powiatu rypińskiego. Prowadzimy konsultacje dla dyrektorów, nauczycieli, spotkania sieci współpracy dla psychologów, pedagogów i logopedów oraz konsultacje i porady dla rodziców. Niejednokrotnie nasi specjaliści wyjeżdżają do szkół, podejmując działania profilaktyczne poprzez: pogadanki, warsztaty, spotkania z dziećmi i młodzieżą, które dotyczą zdrowia psychicznego, konfliktów rówieśniczych, agresji, cyberprzemocy, w tym także hejtu. Edukujemy i modelujemy u uczniów właściwe zachowania i postawy, poprzez wzmacnianie ich kompetencji emocjonalno-społecznych.
– Dobrze wiemy, że przynależność do grupy jest bardzo ważna dla dzieci i młodzieży. Jakie są główne powody hejtowania? Kto najczęściej dopuszcza się hejtu?
– Z uwagi na szerszy dostęp do nowoczesnych technologii i mediów społecznościowych hejt rozszerzył się ze świata rzeczywistego do świata wirtualnego. Świata, w którym hejter będąc anonimowym, odczuwa poczucie bezkarności, co zwiększa skłonność do jego agresywnego zachowania. Zdajemy sobie sprawę, że wymiar hejtu ma zawsze indywidualne i kontekstualne podłoże. Hejt często wynika z uprzedzeń wobec grupy ludzi ze względu na płeć, rasę, orientację, wyznanie czy inne cechy danej osoby. Motywacją hejtera są działania mające na celu zranienie emocjonalne lub psychiczne swojej ofiary. Osoby hejtujące nie zdają sobie często sprawy z konsekwencji swoich działań. Nierzadko taka osoba prawdopodobnie sama również potrzebuje pomocy, gdyż reaguje agresją wobec innych, tym samym szukając ujścia swoim problemom.
– Kto najczęściej pada ofiarą hejtera?
– Człowiek może być ofiarą hejtu na każdym etapie życia. Jest to często agresywne i wrogo nastawione zachowanie, którego celem jest obrażanie innych osób. Na przestrzeni rozwoju dziecka zmienia się głównie forma hejtu oraz sposoby radzenia sobie z nim, a w okresie nastoletnim może nieść poważne konsekwencje, w tym zaburzenia w sferze zdrowia psychicznego, depresję, samookaleczanie, czy próby samobójcze. Wszyscy mamy teraz z tyłu głowy sprawę samobójstwa 16-latki, która padła ofiarą hejtu przez swoich rówieśników. Sporo rzeczy zawiodło w tej sprawie.
– W jaki sposób my, dorośli możemy wpłynąć na młode osoby, żeby takie sytuacje nie powtarzały się w przyszłości.
– Zadaniem dorosłych jest wczesne rozpoznanie i reagowanie na pojawiające się w życiu dziecka problemy, aby w konsekwencji nie doprowadziło to do zaburzeń emocjonalnych i psychicznych. Chcąc zadbać o dobrostan dzieci i młodzieży z terenu powiatu rypińskiego oraz edukować środowisko współpracujące z dzieckiem, pojawił się pomysł zorganizowania Powiatowego Dnia Zdrowia Psychicznego Dzieci i Mlodzieży, na którym pojawili się goście, prelegenci, psychoterapeuci, psychiatrzy, psycholodzy, którzy poprowadzili warsztaty, pogadanki edukujące rodziców, dzieci i młodzież.
– Dziękuję za rozmowę.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rypinie proponuje wszystkim zainteresowanym korzystanie z prowadzonych przez pracowników placówki dyżurów konsultacyjnych na terenie poradni, szkół oraz rozmów telefonicznych. Ponadto placówka współpracuje także z psychiatrami, psychoterapeutami, a kiedy wymaga tego sytuacja, z kuratorami oraz asystentami rodzin i uczniów, a także Komendą Powiatową Policji w Rypinie. Podajemy numery telefonów, z których można skorzystać w sytuacji kryzysowej: Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111; Telefon wsparcia dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci: 800 100 100; Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12.
(mw), fot. ilustracyjne
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Nigdy nie było tyle nienawiści ze strony rządzących do poprzedniej władzy i części narodu, jak obecnie.
Ohhh tak pisowcy wszystkich szanowali ....buhahaha
OdPOwiedż.......po-0wca.
Według elektoratu pis każdy kto nie jest za pis jest za po....a tak nie jest także klapki z oczu i żyjemy dalej hehehe