
Powraca temat linii kolejowej Brodnica-Rypin-Sierpc i przywrócenia na niej ruchu pasażerskiego. Interpelację w tej sprawie złożył poseł Paweł Szramka.
O kwestii możliwego powrotu komunikacji kolejowej do Rypina pisaliśmy w poprzednim numerze CRY. Temat ożywienia rypińskiego dworca i nie tylko powraca, bo kolejnym który włączył się do walki o takie połączenia jest poseł na Sejm z regionu toruńsko-włocławskiego Paweł Szramka.
Zdaniem parlamentarzysty plany inwestycji kolejowych w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego powinny w większym stopniu uwzględniać potrzeby naszego regionu. Wprawdzie koncepcja budowy ośrodka zakłada powstanie prawie 1800 km nowych tras, to jednak na liście próżno szukać takich miast jak Brodnica i Rypin. Dlatego poseł Szramka wystosował do ministra infrastruktury stosowną interpelację.
– W województwie kujawsko-pomorskim projekt zakłada między innymi budowę nowej linii kolejowej biegnącej z okolic Włocławka w kierunku Grudziądza, w bliskim sąsiedztwie takich miast powiatowych jak Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Lipno. Projekt pomija natomiast takie miasta jak Brodnica oraz Rypin, pomiędzy którymi przebiega linia kolejowa nr 33 biegnąca dalej w kierunku Sierpca oraz Płocka, przez który ma przebiegać jedna z tzw. szprych – napisał w swojej interpelacji do ministra infrastruktury poseł Paweł Szramka.
Remont linii kolejowej z Brodnicy do Płocka i przywrócenie połączeń pasażerskich to, jak podkreśla w interpelacji poseł Szramka, szansa na skomunikowanie mieszkańców Brodnicy, Rypina, a także Sierpca z nowym lotniskiem.
CPK w skrócie
Program kolejowy towarzyszący przedsięwzięciu przewiduje w sumie 12 tras, w tym 10 linii prowadzących do CPK i Warszawy. W efekcie realizacji inwestycji dojazd pociągiem do centralnego lotniska ma zająć nie dłużej niż 2 godz. W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju (poza Szczecinem). Dojazdem do CPK objęte będą także przygraniczne obszary Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. W 2027 roku powinny ruszyć połączenia z nowego lotniska.
Tekst i fot. (AdWo)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
PKS w Rypinie? Nie ma, nie istnieje. Linie obsługiwane są przez PKS Lipno. Okoliczne PKSy Sierpc, Żuromin, Grudziądz zbankrutowały. W kolejce do bankructwa czekają pozostałe. Dlaczego? Bo nie ma klientów, nie ma chętnych do podróżowania. Stacja kolejowa w Sierpcu - zawieszone kursowanie pociągów osobowych na trasie Sierpc - Lipno - Toruń. Na trasie Sierpc - Nasielsk i Sierpc - Płock kursują tzw. szynobusy i przewożą po kilku pasażerów na kurs w tym przeważają kolejarze dojeżdżający do pracy. Kogo lub co wy chcecie wozić tymi pociągami osobowymi. Przecięż ruch towarowy na trasie Brodnica - Rypin - Sierpc istnieje. Kto ma płacić za utrzymanie ruchu pociągów osobowych /nie licząc już kosztów remontu peronów obiektu dworca/? Pezecież rzeczą oczywistą, że taki szynobus na trasie do Brodnicy czy Sierpca nawet na paliwo nie zarobi. Wygląda na to że chłopcy u żłobu chcą realizować jakieś swoje marzenia senne za podatników pieniądze. Wygląda też na to, że chcą sobie budować pomnik pamięci mając na uwadze, że w Rypinie Duda przegrał. Pamiętajcie mamy coraz bardziej świadomych ludzi młodych. A dworzec w Rypinie owszem ale może za 10 lat ale nie w tej sytuacji gospodarczej i ekonomicznej. Szkoły w Rypinie czy służba zdrowia leków pika. A może by tak szanowne władze zainwestowały w edukację i zdrowie. Dojazdu do "wyigimanowanego" Portu Centralnego" potrzebują nieliczni. Natomiast porządnej edukacji i zdrowia potrzebuje każdy.